Keirin hyväksyttiin vuonna 2000 yhdeksi Australian Sydneyssä pidettyjen Olympialaisten uudeksi lajiksi. Tämä japanilainen pyöräkilpailu järjestettiin Kokuran kaupungissa hallituksen toimesta toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1948. Siihen on liitetty 40-luvulta lähtien vahvasti uhkapelaaminen, joka varjostaakin lajin arvostusta. Ratapyöräilijät aloittavat kilpa-ajamisen seuraamalla moottoripyörää radalla.

 

 

Kahdeksan kierroksen mittaisen kilpailun viisi ja puoli ajetaan moottoripyörän perässä. Nopeuden noustua 45 kilometriin tunnissa, poistuu moottoripyörä radalta ja kiritaistelu maaliin asti alkaa. Kilpailun kokonaispituus on noin 2000 m, joka jakautuu ajettavien kierrosten mukaan: 8 kierrosta ajetaan 250 m, 6 kierrosta ajetaan 333 m ja 5 kierrosta ajetaan 400 m. Pyöräilijöiden lähtöjärjestys arvotaan.

Vuonna 1957 perustettu lajiliitto yhtenäisti urheilulajin standardit. Keiriin osallistuminen edellyttää vastaavan keiri-koulun käyminen. Oppilaat valikoidaan tarkasti, mikä tarkoittaa, että vain 10 % hakeneista päässee opiskelemaan lajia. Harjoittelu edellyttää lisäksi päivittäisiä 15 tuntisia harjoitteluja.

Koska rahapeli on tiukasti yhteydessä keirinkilpa-ajoihin Japanissa pyritään lajiin liittyvät pyörät ja varaosat standardoimaan tarkkuudella. Parhaillan voidaan kilpailla 50 velodromilla. Yleisösuosio on suuri, vuoden aikana kilpailuun osallistui yli 20 miljoonaa katselijaa. Kokonaisuudessa lyötiin yli 15 triljoonasta Japanin jenistä vetoa.

Koska pelattavat rahasummat noustevat jatkuvasti vaatii Nihon Jitensha Shinkōkai, että kaikkien keirin-kilpailijoiden on pyöräiltävä ja käytettävä varusteita, jotka vastaavat liiton standardeja. Tämän vuoksi käytetään kaikkien kilapilijoiden keskuudessa samanlaisia pyöriä, jottei millään henkilöllä ole etulyöntiasemaa. Tämän lisäksi liitolla on tiukat lisenssivaatimukset.

Tarkat NJS:n ohjeet säätelevät, että kaikki pyörät ja varusteet on rakennettava niitä noudattaen hyväksyttyjen valmistajien toimesta NJS:n hyväksymästä materiaalista. Tuotteiden vastaavuus ilmoitetaan painamalla niihin leima.

Seuraavassa luettelo suosituista valmistajista, joihin luetaan Nagasawa, 3Rensho, Makino, Kalavinka, Level, Bridgestone, Panasonic, Samson, Shimano, Nitto, Hatta, MKS, Kashimax ja Sugino. NJS:n byrokratia suhtautuu tunnetusti kriittisesti ulkomaalaisia valmistajia, jotka pyrkivät Japanin markkinoille, kohtaan. Näitä tiukkoja NJS-säännöksiä eivät vaadita keirin-kilpailuille, jotka pidetään Japanin ulkopuolella.